نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3384
-
الف
+

«بصیر احمد دولت آبادی» مورخ افغانستانی که در غربت درگذشت

«بصیر احمد دولت‌آبادی» یکی پژوهشگران ، روزنامه‌نگاران و مورخان معاصر افغانستانی بود.

«بصیر احمد دولت‌آبادی» یکی محققین ، روزنامه‌نگاران و مورخان معاصر افغانستانی بود.

به گزارش آی فیلم 2 ، «بصیر احمد دولت‌آبادی» محقق ، روزنامه‌نگار و مورخ معاصر افغانستان ، در سال 1336 خورشیدی در قریه‌ای از مربوطات دولت‌آباد ولایت بلخ در خانواده دهقان و فقیری چشم به جهان گشود.

در سال 1345 تحصیلات ابتدایی‌اش را در مکتب محلی سپری نموده و ادامه تحصیلاتش را در لیسه ای در شهر مزار شریف به پایان رسانید.

«دولت‌آبادی» در سال 1354 هجری خورشیدی وارد «تخنیکم» نفت و گاز مزارشریف شد و در رشته استخراج معادن جامد تا صنف ۱۴ درس خواند و در سال 1360 به ایران مهاجرت کرد.

او افزون بر نوشتن چندین روایت تاریخی در مورد افغانستان فعالیت‌های مطبوعاتی نیز داشت. مدیر مسوول و سردبیر مجله حبل‌الله، عضو موسس مرکز فرهنگی نویسندگان افغانستان، مدیر مسوول و سردبیر مجله سراج، عضو تحریریه هفته‌نامه وحدت و عضو تحریریه نشریه سپیده در امریکا عناوینی است که در زندگی‌نامه او نوشته شده است.

کتاب‌هایی همچون «شناسنامه افغانستان» و «شناسنامه احزاب و جریانات سیاسی افغانستان» را می‌توان از جمله آثار مشهور وی نام برد.

«بصیر احمد دولت‌آبادی» مورخ معاصر افغانستان روز پنج‌شنبه، ۱۷ عقرب سال 1397 به عمر ۶۱ سالگی بر اثر مرض سرطان در کانادا در گذشت.

م ح/ ب م

نظر شما
ارسال نظر